škola-slovenčiny

Prečo majú žiaci v škole problémy so slovenským jazykom?

Slovenský jazyk je krásny, ale zároveň aj veľmi zložitý. Pre mnohých žiakov je preto výzvou, a niekedy aj zdrojom frustrácie. Aj keď sa zdá, že ide o jazyk, ktorý je prirodzený pre ľudí žijúcich na Slovensku, jeho učenie môže byť pre mnohých mladých ľudí náročné. Prečo teda žiaci majú v škole problémy so slovenským jazykom? Tento článok sa pokúsi objasniť niektoré z hlavných dôvodov, ktoré môžu viesť k tomu, že slovenčina je pre žiakov školským „strašiakom“.

1. Zložitosť gramatiky a pravopisu

Jedným z hlavných dôvodov, prečo žiaci pociťujú problémy so slovenským jazykom, je samotná jeho gramatika a pravopis. Slovenčina je bohatá na gramatické pravidlá, ktoré sa vzťahujú na rôzne javy, ako sú skloňovanie, časovanie, tvorba prídavných mien, slovies, podstatných mien a množstvo ďalších. Okrem toho, existuje množstvo výnimiek, ktoré si žiaci musia zapamätať. To môže byť pre mnohých mladých ľudí naozaj zložité, najmä ak sa jedná o pravidlá, ktoré sa líšia od tých v iných jazykoch, ktoré sa bežne používajú, ako je angličtina.

Príkladom zložitého aspektu môže byť písanie i/y, ktoré je pre mnohých žiakov problematické. Hoci existujú pravidlá, ktoré určujú, kedy sa píše „i“ a kedy „y“, množstvo výnimiek môže spôsobovať zmätok. To isté platí aj pre rozlišovanie medzi tvrdými a mäkkými spoluhláskami, či pre správne používanie predložiek, ktoré vyžadujú rôzne pády.

2. Nepravidelnosť slovies

V slovenčine existujú nepravidelné slovesá, ktorých tvary sa odlišujú od štandardných pravidiel. Tieto nepravidelnosti môžu byť pre žiakov obzvlášť náročné. Napríklad sloveso „byť“ má vo všetkých osobách a číslach rôzne tvary (som, si, je, sme, ste, sú), pričom sa nenachádza žiadne pravidlo, ktoré by umožnilo jednoduché predpovedanie týchto tvarov.

Príkladom sú aj slovesá ako „ísť“, „vidieť“, „mať“ alebo „jesť“, ktorých tvary v jednotlivých časoch, osobách a číslach sa učia postupne a vyžadujú veľa memorovania a opakovania. Pre žiakov, ktorí sa učia jazyk, ktorý má viac pravidelných slovies, môže byť slovenská nepravidelnosť záťažou.

3. Zložité skloňovanie a časovanie

Slovenský jazyk je bohatý na skloňovanie, ktoré sa týka podstatných mien, prídavných mien a zámen. Na základe rodu, čísla a pádu sa skloňujú slová rôznymi spôsobmi. Napríklad slovo „stôl“ sa v jednotlivých pádoch skloňuje nasledovne: stôl (nom.), stola (gen.), stolu (dat.), stôl (ak.), o stole (loc.), so stolom (ins.).

Rovnaké pravidlá platia aj pre prídavné mená, ktoré sa musia skloňovať v súlade s rodovým, číselným a pádovým systémom. Pre žiakov je preto ťažké zapamätať si správnu formu slova v každom prípade, najmä ak sa tieto formy líšia od tých, ktoré používajú v cudzích jazykoch.

Časovanie slovies v rôznych osobách a časoch je ďalšou prekážkou. Slovenčina má viacero spôsobov, ako tvoriť časy (prítomný, minulý, budúci, podmieňovací, predminulý), čo si žiada precízne osvojenie pravidiel, aby žiak vedel správne vybrať tvar slovesa.

4. Dôraz na výnimky

Jazykové výnimky sú bežné v mnohých jazykoch, ale v slovenčine ich počet môže byť niekedy skutočne vysoký. Výnimky v pravopise a gramatike môžu žiakov odradiť, najmä ak si neuvedomujú, že sa jedná o niečo, čo si jednoducho treba zapamätať. Slová ako „kedy“ vs. „kedysi“, „zlyhanie“ vs. „zlyhať“, „vďaka“ vs. „vďaka tomu“ predstavujú práve takéto výnimky.

Tento aspekt jazyka môže spôsobovať zmätok aj tým, ktorí sa jazyku venujú pravidelne. Zvládnutie výnimiek si vyžaduje trpezlivosť a dlhodobú prax, čo môže byť pre žiakov na základnej či strednej škole ťažké, najmä ak sa stretávajú s množstvom iných predmetov a úloh.

5. Vplyv cudzích jazykov

Slovenský jazyk sa, podobne ako iné jazyky, vyvíjal pod vplyvom cudzích jazykov – najmä latinčiny, nemčiny, maďarčiny a češtiny. Pre žiakov, ktorí sa učia aj cudzí jazyk, môže byť niekedy ťažké prispôsobiť sa pravidlám slovenského jazyka, ktoré sa líšia od tých, ktoré poznajú z iných jazykov. Napríklad v angličtine sa nepoužívajú pády, čo je pre mnohých Slovákov výzvou pri učení sa angličtiny, ale naopak aj pre žiakov slovenčiny môže byť náročné zapamätať si, ako správne používať pády v slovenčine.

6. Zmienky v reči a písaní

V súčasnosti existuje rozdiel medzi spisovnou slovenčinou a hovorovou slovenčinou, ktorý môže žiakom spôsobovať problémy pri písaní. Niektoré slová sa používajú v hovorovej slovenčine, ale v spisovnej slovenčine sú považované za nesprávne. Napríklad v hovorovej reči je bežné používať slová ako „fakt“ alebo „super“, ktoré môžu byť neakceptovateľné v oficiálnych textoch. Toto neustále prechádzanie medzi hovorovým a spisovným jazykom môže byť pre žiakov náročné.

Záver

Problémy žiakov so slovenským jazykom sú prirodzeným dôsledkom jeho komplexnosti. Gramatické pravidlá, zložité skloňovanie a časovanie, množstvo výnimiek a historický vývoj jazyka sú faktory, ktoré spôsobujú ťažkosti pri jeho osvojení. Napriek tomu, že sa tieto problémy môžu zdať neprekonateľné, trpezlivý prístup a pravidelný tréning môžu pomôcť žiakom v slovenčine napredovať. Rovnako dôležité je vytvoriť motivujúce a podporujúce prostredie, ktoré žiakom umožní získať dôveru v svoje schopnosti a postupne si osvojiť tento krásny, ale náročný jazyk.

Návrat hore